توافق پاکستان و قزاقستان برای تقویت بیشتر روابط آموزشی

پاکستان و قزاقستان در دومین نشست انجمن فارغ التحصیلان پاکستان و قزاقستان بر تقویت بیشتر روابط در بخش آموزش و پرورش توافق کردند.

رئیس انجمن فارغ التحصیلان پاکستان-قزاقستان، پروفسور دکتر اقبال چودری، هماهنگ کننده کل کمیته دائمی همکاری های علمی و فناوری، به گرمی از شرکت کنندگان در دومین نشست انجمن استقبال کرد. در این نشست سفیر جمهوری قزاقستان، دکتر یرژان کیستافین به عنوان مهمان افتخاری حضور داشت.

پروفسور دکتر شهید منیر رئیس کمیسیون آموزش عالی پنجاب، آقای رائو خالد سرکنسول افتخاری قزاقستان، پروفسور دکتر روبینا فاروق معاون کالج دولتی دانشگاه زنان فیصل آباد، پروفسور دکتر محمد سلیمان طاهر معاون دانشگاه فنی مهندسی خواجه فرید و فناوری اطلاعات رحیم یار خان، آقای فیصل منظور، رئیس هیئت مدیره، دانشگاه سیالکوت، آقای ریحان یونس، رئیس آیسات گوجرانوالا، دکتر ندیم بهاتی، معاون رئیس دانشگاه لیدز، آقای مرتضی نور، مشاور ارتباطات و دیگر دانشگاهیان ارشد به همراه بیش از 70 فارغ التحصیل از دانشگاه های مختلف قزاقستان در این نشست شرکت کردند.

رئیس انجمن، پروفسور دکتر اقبال چودری اظهار داشت: انجمن فارغ التحصیلان پاکستان و قزاقستان بر اساس ماموریت مشترک برای ارتباط با دانشگاه در قزاقستان و همچنین کمک به تقویت همکاری بین دو کشور در زمینه آموزش عالی و مبادلات فرهنگی است.

او از موهبت آموزش عالی که توسط دولت و مردم قزاقستان به فارغ التحصیلان داده شده است و با هر سیستم آموزشی اروپایی یا آمریکای شمالی برابری می کند تمجید کرد. وی گفت: در حال حاضر چهار دانشگاه قزاقستان در رتبه 500 دانشگاه برتر QS (رتبه بندی دانشگاه های جهانی) قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد که بدنه چند صد نفری فارغ التحصیلان می تواند به عنوان پل ارتباطی بین دو کشور عمل کند و سفیر دائمی کشور زیبای قزاقستان در پاکستان شود.

پروفسور چودری به انجمن فارغ التحصیلان پیشنهاد داد تا رویدادهای توسعه مهارتی مانند کارگاه ها، کنفرانس ها و دوره های آموزشی در سطوح فنی و حرفه ای را در خانه قزاقستان سازماندهی کند. او در ادامه پیشنهاد کرد که سفارت قزاقستان به همراه کمیته دائمی سازمان همکاری های علمی و فناوری در جابجایی فارغ التحصیلان به قزاقستان برای دوره های توسعه مهارتی همکاری داشته باشند و یک نمایشگاه آموزشی مشترک در اسلام آباد پاکستان برگزار کنند.

یرژان کیستافین سفیر قزاقستان از شرکت کنندگان در دومین نشست فارغ التحصیلان پاکستان-قزاقستان استقبال کرد. وی تاکید کرد: مردم هر دو کشور پاکستان و قزاقستان باید در حوزه خاصی متمرکز شوند و البته آموزش و پرورش حوزه ای است که می تواند به توسعه و تقویت روابط دو ملت کمک کند. او از نقش توانمند پروفسور چودری، هماهنگ کننده کل کمیته دائمی سازمان همکاری های علمی و فناوری برای تقویت ارتباط بین دو کشور برادر قدردانی کرد.

وی گفت که قزاقستان در سال 2021 حدود 400 درخواست از پاکستان دریافت کرده است و در سال گذشته 1500 درخواست از پاکستان دریافت شده است. این نشان دهنده این است که هر ساله علاقه بیشتری بین دانشجویان پاکستانی برای تحصیلات عالی در دانشگاه های قزاقستان ایجاد می شود.

آقای کیستافین افزود که پروازهای مستقیم پاکستان به قزاقستان در ژوئن 2023 راه اندازی خواهد شد که همکاری بین دو کشور را  تقویت خواهد کرد. وی از پروفسور اقبال چودری به خاطر تلاش های باورنکردنی وی برای برگزاری این رویداد بسیار تشکر کرد. وی همچنین از حمایت پروفسور دکتر عطیه الوهاب برای برگزاری این مراسم تشکر کرد.

رئیس کمیسیون آموزش عالی پنجاب، پروفسور دکتر شهید منیر گفت: ما در حال حاضر در آستانه انقلاب صنعتی چهارم قرارداریم و برای حل مشکلات اجتماعی و سیاسی جدید باید الگوهای فناوری و اقتصادی جدید اتخاذ شود. در ادامه وی افزود: انجمن فارغ التحصیلان پاکستان- قزاقستان نقش مهمی در ارتقای روابط آموزشی و فرهنگی بین پاکستان و قزاقستان ایفا خواهد کرد.

توافق پاکستان و قزاقستان برای تقویت بیشتر روابط آموزشی

منبع:

https://dailymailnews.pk/pakistan-kazakhstan-agree-to-further-strengthen-educational-ties/

کد خبر 15290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =